tag:blogger.com,1999:blog-58826576612392789592024-03-13T03:34:35.569+01:00Kristina Cohn LindeMed passion för kommunikationKristina Cohn Lindehttp://www.blogger.com/profile/04050275824457901382noreply@blogger.comBlogger35125tag:blogger.com,1999:blog-5882657661239278959.post-68842361461118121432017-12-21T10:47:00.000+01:002017-12-21T10:47:07.943+01:00Affärsnätverkande i transformation!
Glöm ytligt nätverkande, glöm också stilsäkra pitcher i möten mellan människor där högsta önskan är en snabb affär.
Glöm också ”goa gubbar”-mentalitet där du bara räknas om du är selektivt utvald.
Tänk istället nyttan och behovet av fysiska möten i en värld där snart 70 % av alla bor i urbana miljöer, där allt som går att digitalisera kommer att digitaliseras – och kopieras.
Betänk också att ingenting som är digitalt är unikt, det är först i möten mellan människor som det unika uppstår. För en stund.
När det mesta är digitalt och förändringsvågorna sköljer över oss allt snabbare är en fast punkt, en mötesplats för ny kunskap i ett sammanhang där man känner tillhörighet viktig.
I MiG, Marknadsföreningen i Göteborg tror vi att affärsnytta skapas, mellan generösa människor som genom delad passion och nyfikenhet ständigt lär nytt och reflekterar över nya sätt att hantera och agera i omvärlden.
I den snabbföränderliga värld vi lever i är kunskap och innovation den i särklass mest hållbara konkurrensfördelen.
Glöm branschexklusivitet och dolda agendor, transparens, nyfikenhet och generositet är däremot en god förutsättning för ett lyckat affärsnätverkande.
Att vara en aktiv medlem i Göteborgs starkaste näringslivsförening är alltid en bra affär.
De största anledningarna till varför vi samlas så ofta inom MiG är för att uppdatera vår gemensamma kunskap, få nya perspektiv, möta spännande människor och för att, tillsamman, skapa hållbara affärer. Och efter att mötts och delat med varandra, går vi tillbaka inspirerade, för att åter älska våra jobb.
Kristina Cohn Lindehttp://www.blogger.com/profile/04050275824457901382noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5882657661239278959.post-21996375068461636342016-12-15T16:11:00.000+01:002016-12-15T16:11:05.608+01:00Blicka bakåt men inte för länge.............Framtiden är spännande och oviss men i vissa delar förutsägbar om man bara stannar upp och reflekterar en stund.
Men stanna inte upp för länge, det kan stå dig dyrt.
- Det som för ett antal år sedan tog månader att producera görs nu på ett kick, en minut eller kanske två.
- En resa som förr i tiden tog år att ta sig till mål går nu på en timme eller två.
- Yrken som fanns för några år sedan är ett minne blott.
- Yrken av i dag och det som görs i dag visste vi då, inte att vi vill ha i dag.
- Viss kunskap som tagit åratal att lära in har efter några år upphört att gälla.
I takt med det förändras också vår livslängd från att för så där 150 år ha en medellivslängd på 47 år ligger den nu på 81 år och inom en snar framtid på 105 år sägs det. Forskare hotar med en livslängd på 150 år och kanske mycket, mycket mer.
Allt detta får mig att reflektera över vad som är viktigt.
1. Ständigt lära NYTT!
2. Ensam är inte stark!
Det är tillsammans med andra och inte sällan oliktänkare vi fortsätter att utvecklas. För vi vet att det är när vi tänker nytt, möter nytt som vi gör nya saker och därmed påverkar vår situation till ett rikare liv.
Ett rikare liv på nya upplevelser och den goa känslan att vara med och driva utvecklingen framåt, inte drabbas av den.
Vi tycker att det är precis det MiG, Marknadsföreningen i Göteborg står för, en bas för goda relationer och kunskapsutbyte där du är en bidragande och viktig del.
Välkommen till ännu ett utvecklande år med Göteborgs bästa affärsnätverk om du frågar mig .
Kristina Cohn Linde
Vd, Marknadsföreningen i Göteborg
Kristina Cohn Lindehttp://www.blogger.com/profile/04050275824457901382noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5882657661239278959.post-37854030453521677402016-07-05T14:14:00.000+02:002016-07-05T14:14:24.253+02:00Sommar - en tid för reflektion.
Ekorrhjulet saktar i fart och plötsligt tänker vi tankar vi inte tänkt förut. Det kallas reflektion, nödvändig för all utveckling.
Så... det vi kan tro är semester för hjärnan är egentligen en uppbyggnadsfas för nya spännande tankar som genererar idéer och i sin tur aktiviteter.
Personligen har jag reflekterat över två citat jag nyligen läst.
" <i>Människan skapades för att bli älskad och saker/ting för att användas. Att världen är i kris beror på att det omvända skett. Saker har kommit att bli älskade och människan kommit att användas</i>"
Då tänker jag lite destruktivt, krig, självmordsbombare men också vardagssituationer i familj och arbetsliv. Hur kunde det bli så och hur kan vi faktiskt påverka till det omvända så som det bör vara.Jag har svårt att se något som är viktigare än äkta relationer med medmänniskor. Sådana som du och jag.
Ett annat citat jag läst från författaren och framtidsforskaren Alvin Toffler ( f 1928-d 2016 ):
"<i>2000-talets analfabeter kommer inte att vara de som inte kan läsa eller skriva. Utan de som inte kan lära av och lära om."</i>
Det som är så häftigt är att det aldrig är för sent att lära nytt men ju mer vi har i bagaget uppbyggt under många år desto mer behöver vi <i>avlära</i> för att få plats med ny kunskap. Det som blir kvar är fantastiska erfarenheter adderat med ny kunskap inför nya utmaningar.
I MiG, Marknadsföreningen i Göteborg är vi redo för höstens utmaningar - med dig!
Den 19 augusti startar vi upp på riktigt, notera och planera in tid för ny kunskap till nytta för dig, MiG och ditt företag.
Önskar dig en riktigt fin sommar och på kärt återseende den 19 augusti!
Kristina Cohn Linde
Kristina Cohn Lindehttp://www.blogger.com/profile/04050275824457901382noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5882657661239278959.post-66676779062508452492016-05-09T17:23:00.000+02:002016-05-09T17:23:04.654+02:00Våga släpp greppet och låt det oförutsägbara skapa unika möjligheter.
Den tid är förbi då vi lägger timme efter timme på att planera och lägga fasta planer och strukturer och helst, både med livrem och hängslen.
Det enda vi med säkerhet <i>vet</i> är att <i>vi inte vet</i> vad framtiden bär med sig.
Så varför inte utnyttja och acceptera det faktum att framtiden är oförutsägbar och med trygghet låta oss surfa ut i det ovissa.
Att använda varje ledig stund till att nyfiket och passionerat insupa nya intryck, reflektera och låta det nya hända.
Utvecklingen sker extremt snabbt, digitalisering, globalisering, urbanisering, feminisering, socialisering, automation är några utvecklingstrender som på olika sätt påverkar oss alla vare sig vi vill eller ej.
Det vi också kan vara hyfsat säkra på är att detta kräver än mer möten mellan individer med olika bakgrund och kompetenser. Fysiska möten mellan människor kommer att vara avgörande för att det som finns för alla digitalt ska bli - unikt.
”Du kan inte stoppa vågorna men du kan lära dig att surfa.” Klokt sagt av Jon Kabat-Zinn professor i molekylärbiologi och mindfulnessguru.
Så låt oss tillsammans surfa på vår tids förändringsvågor och skapa bra saker som håller en bit in i nästa våg till nytta för dig och MiG.
Det är i MiG vi träffas, lär nytt och skapar unika möjligheter tillsammans.
Välkommen till ännu en tid med MiG – Göteborgs affärsnätverk. Aktuell omvärldskunskap varje vecka, nästan året om.
Kristina Cohn Linde
Vd, Marknadsföreningen i Göteborg
Kristina Cohn Lindehttp://www.blogger.com/profile/04050275824457901382noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5882657661239278959.post-89364305312300719382015-12-30T12:51:00.000+01:002015-12-30T12:52:03.923+01:00Apans år 2016 - socialt kompetent!
Apans år 2016 - socialt kompetent!
Vem vill inte vara som en apa? I alla fall när man får en riktigt bra kinesisk förklaring. En apa är intelligent och populär. Socialt kompetent helt enkelt. De brukar lyckas med det mesta de företar sig och passar därför inom alla yrkeskategorier.
Vilken tur , när världen ser ut som den gör och vartannat jobb automatiseras inom en relativt snar framtid. Vi måste helt enkelt levla upp.Nu!
Yrken som kräver social förmåga, kreativitet, förmåga att förhandla/övertala, fingerfärdighet och omtanke är de som har störst sannolikhet att överleva i en framtid.
Å andra sidan tillkommer nya jobb och inte minst branscher som aldrig tidigare skådats och då främst utifrån en teknisk plattform.
Vi vet att det mesta som är värt att veta finns på ”nätet”.
Vilket i sig innebär att inget som finns tillgängligt för alla är unikt.
Unikt blir det först då det omförvandlas till något nytt ännu okänt för den stora massan.
Oftast sker det i möten, möten mellan människor. Sådana som du och jag.
Så låt oss mötas, ofta under 2016!
I år satsar vi i MiG lite extra på marknadsföring och kommer tillsammans med kommunikationsbyrån Welcom arrangera frukostseminarier en gång i månaden med tema, kommunikationstrender.
Marknadsföreningens Dag är den 18 mars på Svenska Mässan, en heldag med spännande och inspirerande förläsare.
Vi lyssnar till Mads Bukholt, som varit med och skapat några av världens största onlineföretag, Westwing och Zalando den 19 januari.
Retorikseminarium den 23 februari.
Den 26 februari är vi på Prioritet/Serneke-arenan då vi bjuder på en närgången intervju "I huvudet på Nils Wiberg".
Det och mycket, mycket mer händer i MiG år 2016.
Välkommen till ett nytt spännande år tillsammans med oss i MiG!
Kristina Cohn Linde
Vd, MiG - Göteborgs affärsnätverk
Kristina Cohn Lindehttp://www.blogger.com/profile/04050275824457901382noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-5882657661239278959.post-16295490417371605002015-10-15T15:46:00.004+02:002015-10-15T15:46:59.615+02:00Lära nytt - med StyrelseAkademien.
Ständigt lärande, en klyscha eller en sanning, sannare än något annat?
Den sanna, sanningen är att vi inte har något val.
Med omvärldens snabba förändringar är det bara att gilla läget, lära, lära nytt!!
För ett tag sedan gick jag en utbildning, ”Strategi ur ett styrelseperspektiv” som StyrelseAkademien arrangerar.
Sååå nyttigt och så tänkvärt.
För vem har inte suttit och brottats med operativa detaljer på ett styrelsemöte och glömt vad styrelsens huvudsyfte är?
Och i sanningens namn också blandat ihop affärstrategin med verksamhetsstrategin.
Att bygga en strategikarta kring företagets kärna - affärsidéns unikiteter är ett smart sätt att ständigt utvärdera om vi är på rätt eller fel väg, helt eller delvis.
Så är det i företaget och så är det i livet.
Står du upp för det som är unikt för dig så finns det alltid någon som gillar dig och det du gör.
Och eftersom du gjort ett vägval kan du också acceptera det omvända.
Det är enkelt och kul att lära men svårt att avlära.
Kristina Cohn Linde
Vd, MiG -Göteborgs Affärsnätverk
Kristina Cohn Lindehttp://www.blogger.com/profile/04050275824457901382noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5882657661239278959.post-58470778678671429552015-07-02T12:56:00.003+02:002015-12-30T11:49:47.079+01:00Tänk om, tänk nytt!
Framtiden har aldrig varit mer oviss än vad den är i dag. I morgon har det accelererat ännu snabbare.
Hur vi ser på utveckling och förändring påverkar också hur vi står redo inför livets utmaningar. I MiG fokuserar vi på att vara en aktiv och efterfrågad spelare i Göteborgs näringsliv. Vi ska leverera bästa tänkbara affärsnytta till företag i Göteborgsregionen på en global marknad.
Global utblick för lokal insikt.
Det krävs inte bara ett nytt tänk utan också en ny typ av agerande för att vara redo för en framtid vi inte vet något om – ännu.
Vi vet eller i alla fall tror att över 50 % av jobben i Sverige inom en 20 årsperiod är i farozonen i och med en allt mer tilltagande automatisering. Det här kommer att påverka såväl industrin som tjänstemannasektorn. I och med det skapas också nya jobb.
Det är hög tid att tänka till på vad som kommer att hända med våra liv, arbetstillfällen och sammanhang vi rör oss i.
I de fall där jobb eller bransch utraderas krävs det att vi ”avlär” gammal kunskap och lär nytt. I andra fall att vi utvecklar den kunskap vi redan har och då gärna i gott sällskap med personer med andra erfarenheter och kunskaper än den egna.
Det här gäller i allra högsta grad även för affärsnätverk som MiG.
Nätverkande har aldrig varit lättare eller svårare än nu.
Konkurrensen är benhård, informella och formella nätverk bildas ständigt såväl digitalt som fysiskt.
Lojaliteten har aldrig varit så låg som nu med stort utbud och knappt om tid för den aktiva i näringslivet.
MiG – Göteborgs Affärsnätverk måste av det skälet ”stå på tå” inför förändringar i samhället som påverkar våra medlemmar och ge bästa aktuella kunskap i kombination med ett bra nätverk.
Ett nätverk som är bra, består av engagerade, nyfikna personer som vill dela med sig till andra och utvecklas gemensamt.
Ett bra nätverk är motsatsen till homogent vilket innebär att dess personer kommer från en mångfald av ställen med en mångfald av erfarenheter i bagaget.
Tillsammans med dig vill vi att 2016 ska bli det optimala året för utveckling och samverkan. År då vi bygger oss starka och motståndskraftiga inför en framtid - så oviss och spännande.
Kristina Cohn Linde
Vd, MiG, Göteborgs Affärsnätverk
Kristina Cohn Lindehttp://www.blogger.com/profile/04050275824457901382noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5882657661239278959.post-59590315461135256782014-06-09T11:54:00.003+02:002014-06-09T11:54:44.441+02:00Möt framtiden an med MiG!
Hur vi ser på framtiden påverkar vårt val av engagemang i olika frågor.
Vad vi väljer och väljer bort.
Hur vi ser och agerar inför utveckling och förändring påverkar också hur vi står redo inför livets utmaningar, gammal som ung.
Är du en person som drabbas av förändringar eller är du med och driver förändring och samtidigt drar nytta av den? Den senare kategorin ses nog som mest avundsvärd men för att driva förändring krävs i regel reflektion, action och samverkan med andra.
Inte sällan händer saker som en konsekvens av andra skeenden.
Vi i MiG, Göteborg, Skandinavien, Sverige är en liten spelare i en global värld där ny kunskap och interaktion om världsläget är ovärderlig.
Det här är några saker jag funderar på när jag klurar kring intressanta föreläsare till MiG.
• Kommer demokratin snart att dominera i världen och dessutom erövras av miljontals nätverk?
• Kommer den virtuella verkligheten att överträffa den fysiska och i så fall hur?
• Kommer robotar och automation att ta över våra jobb och i så fall på vilket sätt?
• Kommer en eventuell digital valuta att förändra den finansiella situationen och i så fall hur?
• Kommer vi att få uppleva kommersiella rymdfarkoster i rymden redan i år?
• Kan forskningen kring rymden bli jordens räddning på klimathoten?
• Kommer den kommunistiska enpartistaten Kina bli världsledande som kapitalistisk ekonomi eller kommer USA att hålla ställningen?
Jag tycker mig se att ju mer nyfikna vi är på det okända desto mer perspektiv får vi på det kända och ökar därmed möjligheten att se världen med nya ögon. Och vips är vi med och driver förändringarnas vindar.
Möjligheterna är oändliga för dig som vill interagera i morgondagens nätverk!
Vår ambition är att MiG, Marknadsföreningen i Göteborg ska vara det nätverk där du får inspiration, ny kunskap och ett nätverk i världsklass. Ett nätverk där gemensam utveckling leder till affärsnytta - till nytta för dig och det göteborgska näringslivet.
Du är alltid välkommen till Marknadsföreningen i Göteborg, ett nätverk i ständig förändring med fokus på aktuell kunskap och spännande människor.
Kristina Cohn Linde
Vd, Marknadsföreningen i Göteborg
Kristina Cohn Lindehttp://www.blogger.com/profile/04050275824457901382noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5882657661239278959.post-28513743265595658582014-05-26T11:47:00.003+02:002014-05-26T11:47:49.579+02:00Content som berör.
Modern kommunikation på mottagarens villkor eller manipulation av egenutnämnda publicister?
Enkelt kan Content Marketing förklaras med att använda sig av en berättande ton med ett innehåll som attraherar målgruppen för ändamålet i rätt kanaler.
Budskapet är inte aktivt säljande i sin karaktär utan talar mer till känslor för att skapa intryck inifrån och ut och därmed skapa emotionella och långsiktiga relationer.
Tack vare teknikutvecklingen ökar utrycksformerna ständigt som text, bild, TV-inslag, spel m.m. och upplevelseladdade kulturer når snabbt ut till en stor alternativt nischad målgrupp med stora möjligheter till interaktivitet.
Att lyssna in omvärlden, reflektera och förstå är ytterligare en förutsättning för att kunna fokusera rätt på mottagarens villkor.
Låter ganska självklart, och inte speciellt revolutionerande eller ….?
Revolutionerande kan vara, vem eller vilka som genom ordets och upplevelsens makt får mottagarnas långsiktiga förtroende – framtidens publicister?
Och hos vem finner man tålamodet tillräckligt stort för att vänta på god publicitet när man kan skapa och lägga ut sin story själv?
Intressant är också hur våra egna omedvetna processer kan projicera oss att ta intuitiva beslut baserade på historier vi tidigare hört men inte kopplar till det aktuella beslutet.
Och vilken story kan vi egentligen lita på i en värld full av publicister.
Är Content Marketing på mottagarens villkor eller är det en chimär?
Självklart finns det inget entydigt svar på den frågeställningen. Precis som alltid handlar det om avsändarens intention och kompetens men också om mottagarens tolkning och agerande.
I MiG, Marknadsföreningen i Göteborg är vår ambition att lyfta frågor och kunskap som har betydelse för din personliga och affärsmässiga utveckling i ett nätverk fullt av intressanta människor.
Att träffas och skapa ärliga relationer där kompetenser korsbefruktas kommer alltid att vara det bästa sättet för att undvika kommunikativa krockar.
Fortsatt välkommen till MiG – det är i MiG det klickar och händer!
Kristina Cohn Linde
Vd, Marknadsföreningen i Göteborg
Kristina Cohn Lindehttp://www.blogger.com/profile/04050275824457901382noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5882657661239278959.post-89010403176548931102014-03-17T12:28:00.000+01:002014-03-17T12:28:02.564+01:00Redo att forma morgondagen eller formas av gårdagen?
I MiG blickar vi framåt, inga tveksamheter om det.
Vi firade MiG som 80 åring i december 2013 och kunde glädjande konstatera att MiG fyllt ett stort behov i det göteborgska näringslivet under många år.
Detta behov har inte förändrats.
Att utmaningarnas art däremot förändrats är viktigt att registrera och agera utifrån.
Det är med stor respekt vi antar den utmaningen i MiG.
Vi vet bl.a. att det krävs mångfald i näringslivet och samhället i stort, något annat vore enfaldigt att tro.
Vi vet också att ta tillvara på ungdomens kraft, morgondagens näringsliv.
Det har inte gått oss förbi att förändringstakten i världen är extremt snabb och vår förmåga beträffande digitalisering, globalisering och socialisering är ytterligare mått på hur väl vi kommer att lyckas.
Låter det övermäktigt?
Nej det räcker långt att inse att gamla och invanda mönster och tankar kan utvecklas till nya spännande beteendemönster in i den morgondag där vi ska leva resten av vårt liv.
Välkommen till ytterligare ett år i MiG med många spännande och gemensamma utmaningar.
Kristina Cohn Linde
Vd, Marknadsföreningen i Göteborg
Kristina Cohn Lindehttp://www.blogger.com/profile/04050275824457901382noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5882657661239278959.post-5865740631227363422013-09-20T14:07:00.000+02:002013-09-20T14:07:23.044+02:00Tänk globalt, agera lokalt!
Vår värld förändras i en rasande fart och det ställs allt högre krav på förändringsbenägenhet. I takt med förändringarnas vindar ökar också förvirringen över vad som ska ske härnäst.
Då gäller det att ta kommandot över både sina tankar och agerande.
Att se sig själv i ett ”utanförperspektiv” blir allt viktigare i kombination med att ha ögon och öron öppna för möjligheter som finns där ute i form av andra människors idéer, tankar och erfarenheter. Tillsammans kan vi göra skillnad och skapa det som inte redan finns.
På 1600-talet då Göteborg grundades var det holländare som var förebilder men staden dominerades också av tyskar, skottar och engelsmän för att på 1700 talet blomstra av rikedomar mycket tack vare Ostindiska Companiet.
Redan på den tiden insåg man vikten av att ta vara på kunskap utifrån. Man skapade möjligheter och allianser för att bedriva lönsam affärsverksamhet.
I dagens Göteborg arbetar var fjärde människa för ett utländskt företag och var fjärde människa har utländsk härkomst.
Visst borde vi kunna ta tillvara på dessa möjligheter lite bättre än vad vi gör?
Efter år av utpräglad industristad är Göteborg nu en kunskapsstad med över 50 000 studerande från när och fjärran.
Så passande när det är just de företag som är byggt på ”tänkande” som är de högst värderade i världen just nu.
Personligen känner jag stolthet över Göteborg både vad staden tidigare stått för och där vi är i dag.
Det hindrar inte att jag tycker att vi rent generellt borde gasa lite mer. Våga lite mer, ta beslut och ändra färdriktning snabbare då det krävs.
Vidga vyerna och öppna upp för människor med annan bakgrund.
Och inte minst utnyttja det extremt bra läge vi har med kunskap från andra länder och ungdomar med ny aktuell kunskap in i näringslivet.
I MiG är vår högsta ambition att vara snabba med ny aktuell kunskap och att värva bra människor till ett kraftfullt nätverk.
Till nytta för dig och MiG i Göteborgs näringsliv!
Kristina Cohn Lindehttp://www.blogger.com/profile/04050275824457901382noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5882657661239278959.post-52704186094642525182013-08-26T12:09:00.001+02:002013-08-26T12:09:29.122+02:00Utveckling i förändring
Att vi kommer att bli en del av stora förändringar många gånger om innan vi kastar in handsken är bara att utgå ifrån.
Tekniken och de sociala medierna har öppnat upp en helt ny och fascinerande värld. Vi involverar oss i processer och händelser som aldrig förr och inte sällan långt ifrån vår vardag.
Parallellt blir vi alltmer en del av andra människors liv. Människor vi korsbefruktar tankar, idéer och livsstilar med.
Behovet av att mötas ”på riktigt” blir allt större.
Behovet av tillgänglighet på nya arenor ökar.
Diskussioner om konkurrens avtar och byts ut mot utvecklande samarbeten med målet att nå optimala resultat. Tillsammans!
Vår ambition är att MiG ska vara den optimala mötesplatsen för dig som vill vara en del av utvecklingen. Arenan för våra möten alternerar precis som temat för dem.
I somras spelades det fotboll, DAM-EM på en välkänd arena, Gamla Ullevi. Där gällde målstyrt lagspel, passion, action och viljan att göra skillnad. Vi nådde inte ända fram men en bra bit på vägen.
Passion, action och snyggt spel är precis lika viktigt i näringslivet som på fotbollsplan.
I MiG försöker vi att tillgodose dina behov av att skapa goda affärsrelationer, inspiration och ny kunskap. Vårens seminarier med Inga-Britt Ahlenius, Janne Josefsson, Petter Stordalen och Marknadsföringens Dag är några exempel på vad vi tycker, - lyckade MiG-arrangemang.
I höst lockar vi bl.a. med Konvent Framtid och Guldfrukosten då vi korar Årets Marknadsförare, Säljare och Kommunikatör.Missa inte det och alla andra spännande seminarier i höst.
Välkommen till ännu en spännande och oförutsägbar höstsäsong med MiG.
Kristina Cohn Linde
Vd, Marknadsföreningen i Göteborg
Kristina Cohn Lindehttp://www.blogger.com/profile/04050275824457901382noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5882657661239278959.post-63424948778618855272013-02-06T15:51:00.000+01:002013-02-06T15:51:13.939+01:00Stolt ambassadör för DamEM i fotboll med näringslivskoppling!
Jag har fått ett nytt uppdrag. Jag ska vara ambassadör för Dam - EM 2013 i Göteborg. Som gammal fotbollsspelare kommer jag dels att inspirera unga tjejer i en idrottsform som givit mig mycket glädje. Samtidigt får jag chansen att dela med mig av mina erfarenheter från näringslivet.
Sveriges allsvenska damlag har inte kommit dit de är utan hårt arbete, målstyrd träning och viljan att ständigt utvecklas - tillsammans.
Hur ser det då ut i näringslivet?
Samma spelregler gäller här.
Att gå till jobbet och göra samma sak som dagen innan kan omöjligt resultera i nya vinstdrivande projekt. Det samma gäller på fotbollsplanen.
Risken att bli omsprungen av den snabbrörlige konkurrenten eller forwarden i andra fotbollslaget är att likställa med varandra.
Fotboll - en bra plattform för flickor in i näringslivet. Varför?
I fotboll händer saker och ting snabbt ”huvudpersonen” är en boll svår att tygla och som alla vill åt mot ett mål i två riktningar.
Här gäller lagspel, att diskutera sig fram till lösningar och nå koncensus är inte tu tal på planen – här krävs action och samspel. Det ska gå snabbt och vara målstyrt, du måste tro på dig själv, ha passionen och skapa delaktighet samtidigt som du vill göra skillnad. Skillnad i att spela snygg, ren fotboll men också att nå ett resultat, helst i tabellens övre halva.
Alla når inte dit, men alla får vara med och kämpa och vara delaktiga utifrån sitt individuella och lagenliga mål.
Min fotbollskarriär i Qviding där jag spelade kantades definitivt inte av oändliga segrar men mina minnen från tiden är bland de bästa jag har. Vi hade en fantastisk lagsammanhållning, vi kämpade tillsammans både utanför och på plan och hade vansinnigt roligt.
Vi går en framtid till mötes där konkurrensen i arbetslivet är stenhård.För att lyckas I en snabbföränderlig värld krävs vilja, viljan att göra sitt allra bästa och göra skillnad.
I fotbollens magiska värld bygger du dig stark och skapar goda förutsättningar och attityd för en värdig plats i näringslivet!
Kristina Cohn Linde
Vd, MiG, Marknadsföreningen I Göteborg
Kristina Cohn Lindehttp://www.blogger.com/profile/04050275824457901382noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5882657661239278959.post-61753913505368390022012-11-05T15:41:00.002+01:002012-11-05T15:41:23.851+01:00Våga lev för en oslagbar morgondag!
Blicka gärna tillbaka, minns och reflektera men det är oåterkalleligt i morgon och nästa dag vi ska leva i och för.
För ett tag sedan arrangerade vi i MiG tillsammans med “Snacka snyggt” ett retorikseminarium.
Grundtesen i retoriken och det som varje tal eller föreläsning bör innehålla är ETHOS (trovärdighet), LOGOS (logik) och PATHOS (känsla).
Att tala inför andra är inte en självklarhet. Fler än vi anar har en skräck för att tala offentligt vilket inte sällan bottnar sig i rädsla att misslyckas. Men precis som i allt annat handlar det om träning, förberedelse och att våga kasta oss ut ur vår trygga vrå.
Ingen går fri, alla intar vi rollen som säljare mer eller mindre ofta.
Att använda sig målinriktat av retorikens grundtes är oslagbart om man samtidigt är inlyssnande, har passion och nyfikenhet att vilja lära mer om sin målgrupps behov än vad man någonsin kan förvänta sig.
Att dessutom våga ställa frågor, kanske till personer som känns helt ouppnåeliga berikar livet ytterligare. Oftast är framgångsrika personer generösa och har av egen erfarenhet lärt sig att samverkan är den bästa vägen till framgång.
Det är då saker händer som inte hänt förut.
Så släng dig ut och våga, tag kontakter som du aldrig gjort förut, gå på seminarier där du lär dig saker som du inte kan något om.
Konfrontera det okända och var med och driv utvecklingen framåt.
I MiG, Marknadsföreningen i Göteborg kommer vi att fortsätta vår strävan att erbjuda aktuell kunskap genom våra seminarier parallellt med Göteborgs bästa nätverk(om du frågar mig)till nytta och nöje för dig och MiG.
Tag gärna kontakt med oss på "MiG Office".
Vi finns där för att göra din dag ännu bättre än gårdagen.
Kristina Cohn Linde
Vd, Marknadsföreningen I Göteborg
Kristina Cohn Lindehttp://www.blogger.com/profile/04050275824457901382noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5882657661239278959.post-84327223425662085862012-05-21T14:54:00.000+02:002012-05-21T14:54:06.665+02:00Vad händer i glappet mellan 40-talistiska karriärister och talangfulla 90-talister?Vem kommer att hålla 90-talisterna i handen och sörja för underhållningen efter en omtumlande dag på jobbet? Är det en egendesignad robot och för stundens sinnesstämning vald hologram. Eller något helt annat i cyberrymdens oändliga värld?
Och förresten vem bryr sig om det är dag eller natt eller när arbete går över I fritid? För i vår globala värld samverkar vi med allt och alla dag som natt!
Möjligheterna är oändliga för den som vill interagera i morgondagens nätverk!
En sanning inte långt bort men fjärran långt ifrån tidigare generationers verklighet.
Att värderingar och referensramar skiljer äldre och yngre generationer åt är kanske ett första steg att notera och med det behovet av förståelse för olikheterna och vad det kan leda till.
40-talistgenerationen har lärt sig att nå framgång med hårt arbete redan från tidig skolålder vilket känns mer främmande för 90-talisterna.
Enligt trendforskaren Peter Majanen rankar 90-talisterna talang högre än hårt arbete och kunskap. Att de vill nå framgång står klart men inte till samma pris (läs slit) som sina förfäder.
Samarbete med andra talanger i nätverk är viktigt för svenska 90-talister men att underordna sig en chef är inte deras melodi.
Peter Majanen beskriver dem också som förändringsbenägna, materiellt men också andligt intresserade med stort entreprenöriellt driv.
Utvecklingen av robotar välkomnar de som ett positivt inslag i hopp om att det ska underlätta deras liv.
Med Peter Majanens beskrivning av 90-talisterna och äldre generationers något motstridiga värderingar har vi en delikat uppgift fram för oss.
Det är hög tid att skapa system och kreativa mötesplatser som möjliggör korsbefruktning av ny och gammal kunskap.
Ett som är säkert, är att vi äldre succesivt måste släppa kommandot! Vi kommer aldrig att kunna “bossa” oss fram till framgångsrik utveckling. Modellen måste istället vara att på ett pedagogiskt sätt få “generation förstår och kan allt själv” att ta till sig erfarenhet och kunskap som de faktiskt inte har och att vi själva, passionerat tar till oss av ”ny” kunskap.
Spännande vore att ta del av hur svenskt näringsliv anpassar sitt ledarskap för att möta denna generation.
Hur har exempelvis fackklubbarna förberett sig för att möta den stora skara entreprenörer vars tyngsta bagage är sin egen talang avsaknade av både chefer och anställningsvillkor? Blir fackets uppgift att skapa regelverk som skyddar entreprenörer mot andra entreprenörer?
Blir det Svenska kyrkan eller frikyrkorna som fångar upp den yngre generationens andlighet? Eller skapar de sina egna nischade centra där de tillgodoser sina andliga behov?
Kanske blir det alltmer viktigt att hålla ihop familjen som en trygg plattform mot bakgrund av ”skilsmässogenerationen” som flackat mellan olika hem under sin uppväxt? Kan man då tänka sig att generationsboende åter blir en succé?
I MiG kan vi lova att jobba för ett nätverk i ständig förändring med aktuell kunskap och spännande människor.
Det är dag vi sörjer för morgondagens nätverk så att ligga nöjd på latsidan är inte att tänka på.
Kom gärna med tips på hur vi kan bli bättre på att skapa kreativa mötesplatser som möjliggör korsbefruktning av ny och gammal kunskap.
Kristina Cohn Linde
Vd, Marknadsföreningen i GöteborgKristina Cohn Lindehttp://www.blogger.com/profile/04050275824457901382noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5882657661239278959.post-43927737138655528722012-05-17T12:57:00.002+02:002012-05-17T14:50:26.950+02:00Aktiv träning för kropp och knopp!Vi vinner inga mästerskap vare sig individuellt eller i lagform utan hårt arbete, träning och viljan att ständigt utvecklas.
För att stanna kvar på mästarskapsnivå måste vi dessutom ständigt reflektera över om prestationen ytterligare kan utvecklas. I lagform gäller det samma förutom att olika prestationskulturer ska vävas samman.
<b>Hur ser det då ut i näringslivet? </b>
Egentligen säger det sig självt att samma spelregler gäller i näringslivet.
Sällan ser vi dock övningar som kan betecknas som “hjärngympa”, inte heller hör det till självklarheter att låta medarbetare experimentera fram nya arbetsmetoder med rätt att göra fel.
Att gå till jobbet och göra samma sak som dagen innan kan omöjligt resultera i nya rekord. Chansen är då större att bli omsprungen av den snabbrörlige konkurrenten.
Vi lever i en global, högteknologisk värld där dörren står vidöppen för dem som förhåller sig positiva till förändring. Vi går en framtid till mötes där konkurrensen hårdnar på olika plan där vi möter såväl robotar som virtuella företeelser och inte minst välutbildade, hungriga människor från andra länder. Räkna med att de ligger i hårdträning och bara väntar på att ta chansen. Chansen att lyckas i en snabbföränderlig värld där ingenting kan tas för givet.
I MiG, Marknadsföreningen i Göteborg kan vi däremot lova att vi fortsätter att jobba stenhårt för att ge dig möjligheter både till aktuell kunskap, olika typer av nätverkskluster på mötesplatser som i dag inte alltid är givna.
Marknadsföringens Dag den 26 april bjöd på kunskap och insikter om framtida scenarier.
Den 14 september är det åter dags för Konvent Framtid, en heldag fylld med spännande föreläsningar och människor som kommer att handla om framtid. Din och min framtid.
Håll ett öga på vår hemsida, redan nu kan du anmäla dig till augustiprogrammet med bl.a intervjuseminarium med AB Volvos nya koncernchef Olof Persson och retorikseminariet med Snacka Snyggt.
Välkommen till ett nätverk i ständig förändring med fokus på aktuell kunskap och spännande människor.
Kristina Cohn Linde
Vd, Marknadsföreningen i GöteborgKristina Cohn Lindehttp://www.blogger.com/profile/04050275824457901382noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5882657661239278959.post-45633433318296263352012-04-02T11:25:00.000+02:002012-04-02T11:25:22.394+02:00När det största hindret för utveckling är du själv.Om känslan av trygghet kring det förutsägbara är så stark att förändringar känns hotfulla har vi på ett oerhört effektivt sätt stängt dörren för nya intryck. Om din omgivning dessutom delar din orubbliga syn på livet då är det läge för varningsflagg.<br />
Att ständigt vandra i samma spår utan att reflektera över färdriktningar åt annat håll kan inte annat än resultera i en väg som blir utsliten och till sist omöjlig att följa. <br />
I bästa fall infinner sig då det stora kaoset och med det en kreativ nyskaparanda. <br />
I sämsta fall infinner sig resignation och känslan av att vara oförstådd och till ingen nytta.<br />
I slutändan är det alltid du som är ansvarig för ditt liv. Att följa samma gamla utnötta spår ger inga nya resultat.<br />
I MiG, Marknadsföreningen i Göteborg har vi de senaste åren gjort omfattande förändringar anpassade efter en föränderlig omvärld. <br />
En stor utmaning i detta arbete var att utveckla affärsnyttan mot en målgrupp, aktiv i Göteborgsregionens näringsliv.<br />
Här krävdes mod, snabbt agerande och samverkan för att implementera och övertyga nyttan av en total modernisering. <br />
Förändringen resulterade i en ny grafisk profil, nytt innehåll, nya marknadsföringskanaler och ny kärnmålgrupp. <br />
Förutsättningarna för att realisera projektet på kort tid och med oerhört<br />
begränsad ekonomi var samarbetet med Göteborgs näringsliv inkluderat ett stort antal utvecklingsbenägna medlemmar.<br />
Lika viktigt var att synliggöra nya krafter och skapa nya kluster med potential att bidra till utveckling i näringslivet. Fram för allt har det innefattat nysvenska akademiker och studerande på väg ut i näringslivet. <br />
<br />
Och precis när vi tror att vi är framme inser vi att det finns så ohyggligt mer att göra och lära, för omvärlden har ånyo bytt skepnad.<br />
<br />
Visst är livets oförutsägbarhet härlig?!<br />
<br />
Kristina Cohn Linde<br />
Vd, MiG, Marknadsföreningen i GöteborgKristina Cohn Lindehttp://www.blogger.com/profile/04050275824457901382noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5882657661239278959.post-67145459490953224372012-02-13T16:47:00.000+01:002012-02-13T16:47:48.709+01:00Att leva i nuet är historik.Om det är sant som det är sagt att ett stort antal av oss kommer att leva tills vi är 100 år då gäller det att tänka till, ordentligt. De ekonomiska aspekterna är inte oväsentliga men långt ifrån allenarådande.<br />
Att vi kommer att bli en del av stora förändringar många gånger om innan vi kastar in handsken är bara att utgå ifrån.<br />
Vad kommer då att vara väsentligt i vår närmaste omgivning, vår stad, vårt land, Europa och världen? Hur kan vi som individer vara medaktiva? <br />
Att ordet lyx kommer att få en helt annan betydelse i framtiden är jag inte ensam om att tro. Den viktiga konsumtionen kommer att bestå men helt andra krav kommer att ställas på det vi betalar för och lägger ner vår tid på. Redan nu är vi allt mer involverade i processen kring det vi konsumerar vilket inte lär avta, tvärtom. Det är en ganska häftig utveckling som också ställer bra mycket högre krav på oss själva än tidigare då vi generellt sett var mer passiva konsumenter.<br />
Samtidigt som tid sannolikt kommer att vara den största bristvaran kommer tid till nätverkande såväl digitalt som fysiskt att spela en viktig roll för utvecklingen. Vi blir alltmer en del av andra människors liv. Företag och organisationer kommer att korsbefruktas och nya branscher och titlar att skapas. Gränser kommer att suddas ut och snart kanske vi också mäter robotar i populationen.<br />
Vi lever inte längre i nuet, framtida förväntningar är det som gäller och så fort vi infriat dem dalar intresset och nya förväntningar måste finnas inom räckhåll. <br />
Att slappna av i förtid och drömma om svunna tider kan direkt kasta oss ner i avgrunden, förödande djupt. Så glöm för en stund det som varit. Det kommer aldrig igen. Satsa på framtiden där vi ska vara ända tills vi är så där 100 år.<br />
Visst är det oförutsägbara livet fram för oss spännande?<br />
Marknadsföringens Dag den 26 april på Svenska Mässan. Kom och inspireras av framtiden.<br />
<br />
Kristina Cohn Linde<br />
Vd, MiG, Marknadsföreningen i GöteborgKristina Cohn Lindehttp://www.blogger.com/profile/04050275824457901382noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5882657661239278959.post-61548874307544084892011-12-13T14:31:00.000+01:002011-12-13T14:31:36.214+01:00Jakten på det perfekta varumärketKraftiga förändringsvindar sveper över världen och titt som tätt utfärdas allt ifrån klass 1 till klass 3 varningar. Extrema och snabba förändringar gör att världsbilden förändras i ett ofantligt tempo.<br />
Det anmärkningsvärda är inte bara förändringshastigheten utan de grundläggande värderingarna som fullständigt omkullkastas.<br />
Den ökade tillväxten sker i länder som knappt kan stava till demokrati och Kina den kommunistiska enpartistaten förbluffar också världen med att skapa en kapitalistisk ekonomi som förväntas vara världsledande inom kort. <br />
Vi talar ofta och mycket om de ”goda” värderingar som gör ett varumärke starkt.<br />
Gäller inte det längre?<br />
Eller är det just det som är vår främsta konkurrensfördel i ett Sverige där förändringarnas vindar endast nått styv kuling.<br />
Medieakademin presenterade nyligen ”Förtroendebarometern 2011” vilken kunde berätta att IKEA som under många år varit den verksamhet som åtnjutit störst förtroende har dippat från 78% till 62 %. Inte helt osannolikt beror det på Ingvar Kamprads ifrågasatta moral.<br />
SAABs förtroende dök från 37 % till 11 %. Köplusten kanske inte är den starkaste drivkraften för SAABs kunder i dagsläget. Helt förståeligt.<br />
Svenska Kyrkan och Facket ligger stabilt på en ganska låg nivå med 34 % respektive 32 % förtroende. Det, däremot kan jag inte förstå. Borde inte dessa typer av verksamhet tvärtom stå sig starka i dessa tider? Eller beror det på att förändringarnas vindar inte letat sig in bakom dessa starkt befästa murar? <br />
Om allt är som det alltid varit kan ingenting ont hända. Är det så vi tänker?<br />
Vad vore istället mer naturligt än att storsatsa och bygga identitet med ett varumärke som står för nytänkande, inspiration, gemenskap och hållbarhet. <br />
Ett varumärke att förhålla sig till när det viner runt knuten<br />
Kristina Cohn Linde<br />
Vd, MiG Marknadsföreningen i GöteborgKristina Cohn Lindehttp://www.blogger.com/profile/04050275824457901382noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5882657661239278959.post-44165001413652568682011-10-25T14:15:00.000+02:002011-10-25T14:15:53.880+02:00Nätverka , yta eller innehåll?Vikten av ett aktivt nätverkande omnämns allt oftare som en av de viktigaste framgångsfaktorerna för att lyckas i affärssammanhang. <br />
Mer sällan diskuteras den innersta och verkliga nyttan av nätverkandet. <br />
Som till exempel vilka egenskaper du bör plocka fram för att vara en duktig nätverkare och i vilka sammanhang den största potentialen finns för att utvecklas och driva din affär i rätt riktning. <br />
En duktig nätverkare, är det den person som har förmågan att skapa popularitet bland så många som möjligt och dessutom på så kort tid som möjligt?<br />
Eller är det den person som genom selektivt letande har förmågan att skapa relationer med de ”rätta” kontakterna?<br />
Ofta klassas den ytligt konverserande personen på mötesarenor som den exemplariska nätverkaren vilken ofta visar prov på hög social kompetens och därmed gör sig populär i den stora massan. <br />
Men tillför dessa personer något ytterligare? <br />
Nya kunskaper, nya idéer och djupare insikter som får dig att reflektera?<br />
Alldeles för sällan, tycker jag.<br />
Riktigt bra affärer skapas eller utvecklas sällan i koncensus, oftare i oförutsägbara situationer och möten.<br />
Vilka personer klassas som ”rätt”?<br />
I många fall de personer som är framgångsrika av olika skäl och som med det erhållit makt. <br />
Visst är det både beundransvärt och lärorikt att lyssna till och lära av dessa personer och kanske till och med få vara lite, lite delaktig i deras framgångssaga. <br />
Men det gör inte dig till en vinnare.<br />
I skuggan av en vinnare lyser solen allt för sällan.<br />
Att istället ha förmågan att tolka sin omgivning och finna de personer som har potential att utvecklas och utvinna idéer till stordåd känns för mig mer konstruktivt. <br />
Där vill jag gärna vara med och aktivt agera.<br />
Vid de tillfällen då jag vill göra mer förutsägbara affärer finns förutom det redan etablerade nätverket ett otal kanaler för att söka personer som vill köpa min tjänst eller produkt. <br />
Människor gillar att bli utvalda, människor gillar också att framhäva sina åsikter, uppskattar att bli hörda och sedda, gillar att dela med sig och hjälpa. <br />
Hade detta varit en lögn hade facebook och andra sociala kanaler aldrig existerat.<br />
Detta fungerar också på fysiska mötesarenor.<br />
MiG, Marknadsföreningen i Göteborg, är en affärsdriven förening där du möter bredden av Göteborgs näringsliv och djupet i de mer nischade seminarierna. <br />
Vill du dessutom utveckla affärer i vår branschexklusiva sektion, MiG Partner med 45 spännande företag gör du ett klokt val. <br />
Välkommen till MiG, Marknadsföreningen i Göteborg!<br />
<br />
Kristina Cohn Linde<br />
Vd, Marknadsföreningen i GöteborgKristina Cohn Lindehttp://www.blogger.com/profile/04050275824457901382noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5882657661239278959.post-80709677762366942352011-09-11T16:02:00.000+02:002011-09-11T16:02:48.336+02:00Livslångt lärande i ständig förändringAntingen ser man den oförtsägbara verkligheten med positivt nyfikna ögon eller så väljer man att bistert konstatera att ingenting blir som man tänker sig. För så är det ju.<br />
Vad kan då vara bättre än att först och främst utveckla sitt eget tänkande. <br />
Att tänka tankar du inte tänkt förut förutsätter att du göra saker du aldrig gjort förut. <br />
Att du möter människor i situationer som du ens inte visste var möjligt. <br />
Att göra det oväntade som slår dig själv och inte minst din omgivning med häpnad. <br />
Det är då de nya tankarna infinner sig.<br />
Egentligen är det märkligt att så många förändringar lamslår oss med förvåning och ibland gör oss helt oförmögna att agera. <br />
Inte helt sällan borde man förstått att en förändring var i antågande om man tänkt och agerat lite utanför den egna boxen.<br />
<br />
Vem kunde ens ana för ett antal år sedan att Sverige skulle stoltsera med en trio DJ´s vid namn, Swedish House Mafia med inkomster på flera hundratusentals kronor för en nattspelning.<br />
<br />
Eller att en kommunistisk enpartistat inom kort spås vara världsledande med en kapitalistisk ekonomi .<br />
Utmaningarna finner vi inte I det förväntade. <br />
Utmaningarna som gör skillnad finner vi i situationer och bland människor som har driv, engagemang och en nyfiken framtidstro.<br />
Det är dem vi borde söka och finna.<br />
<br />
Rådet är enkelt, umgås med rätt människor. <br />
Då menar jag inte människor som traditionellt ansetts vara rätt utan människor som vill, vågar och bryr sig.<br />
Dessa människor finner man överallt och jag vågar lova att vi har många bland oss i MiG och inte minst på Konvent Framtid den 30 september.<br />
<br />
Den 30 september arrangera MiG, Marknadsföreningen i Göteborg en heldag med intressanta föreläsningar och minimässa – Konvent Framtid 2011 på Svenska Mässan I Göteborg.<br />
<br />
Där kan du lyssna på Johan Stael von Holsteins och hans version om en fantastisk framtid, Internet 3:0 som kommer att bli världsförändrande. Igen. <br />
<br />
Joakim Jardenberg, förändringsföreträdare, framtidskramare och debattör i allt som rör sig runt gamla, nya, digitala och sociala medier.<br />
<br />
Anna Stenberg fd. HR-direktör på MTG och grundare av rekryteringsföretaget Women Executive Search ger insikter om framtidens ledarskap och hur du tillvaratar potential med ett lönsamhetsperspektiv i centrum.<br />
<br />
Pernilla Jonsson, doktor på Kairos Future beskriver hur kartläggning av miljontals bloggar ger kunskap om passionerade konsumenters beteende. Ovärderligt för framtidssäkrade marknadsstrategier.<br />
<br />
"Tillväxt till döds" är titeln på Stellan Tengroths bok som vi kommer att få en inblick i för att väcka eftertanke och ge egna reflektioner. <br />
<br />
Alla pratar 3-D igen! Andreas Krona, salesmanager & Co-owner på ColorCode 3-D Aps ger en kort inblick i hur 3-D kan användas för att stärka den visuella kommunikationen.<br />
<br />
Visst är det en härlig insikt vad ett livslångt lärande innebär?<br />
<br />
Välkommen till MiG i Göteborg, ett affärsnätverk för dig som vill utvecklas och göra affärer i Göteborgs näringsliv.<br />
<br />
Kristina Cohn Linde<br />
Vd, Marknadsföreningen i GöteborgKristina Cohn Lindehttp://www.blogger.com/profile/04050275824457901382noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5882657661239278959.post-56562993221651636602011-08-26T14:32:00.000+02:002011-08-26T14:32:15.990+02:00Bli bäst på det du gillar mestFörhoppningsvis har du haft en härlig sommarledighet och kanske reflekterat över vad du gillar när livet är som allra bäst. Ledighet i all ära, ja faktiskt helt underbart under några sommarveckor med (om man får önska) soligt väder . <br />
Men erkänn att du också längtat efter nya utmaningar och funderat över hur hösten 2011 kan komma att bli så innehållsrik som möjligt för kropp och själ.<br />
Det har jag också! <br />
I höst har jag utökat min vanliga fysiska träning med en snällare form av ”military training”.<br />
Vad ska det vara bra för kan man ju stillsamt undra. Främsta skälet är faktiskt utmaningen.<br />
Att utmana sig själv och stundtals sin omgivning ger en extra krydda i livet, det är bara så det är!<br />
Johan Stael von Holstein är just en sådan person som älskar att utmana såväl sig själv som sin omgivning och aldrig verkar ge upp. <br />
Från Singapore till Göteborg och Svenska Mässan den 30 september kommer han bland andra spännande föreläsare att berätta sin sanning och vad han tror om framtiden.<br />
Missa inte denna heldag som kommer att spegla framtidens kommunikation och ledarskap med syfte att inspirera dig i möten med många, många intressanta personer i Göteborgs näringsliv.<br />
Hela hösten kommer att präglas av intressanta seminarier med tillfälle att knyta nya och gamla kontakter. Utmärkta tillfällen att skapa nya, framgångsrika allianser och inspirationsnätverk i höst.<br />
För det är i samverkan och allians med oliktyckande/tänkande personer som du får tillfälle att göra det du gillar mest. Det är också då de kreativa och annorlunda idéerna skapas.<br />
Kanske är det du/vi som kommer att lägga grunden för nästa statussymbol då traditionell lyx alltmer förknippas med ytlighet.<br />
Ett äkta kontaktnät i kombination med konstant investering i din egen och andras utveckling kan inte annat än ge en god avkastning mot en lyckosam framtid.<br />
Hoppas att vi ses riktigt ofta i höst!<br />
Kristina Cohn Linde<br />
Vd, Marknadsföreningen i Göteborg<br />
Kristina Cohn Lindehttp://www.blogger.com/profile/04050275824457901382noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5882657661239278959.post-45730363522327374622011-07-18T13:01:00.001+02:002011-07-19T16:40:21.790+02:00Nominera Årets kommunikatör och säljare 2010!!!!Dags igen, dags för MiG´s Guldfrukost!!! <br />
Den 30 september i arla morgonstund ett par timmar innan Konvent Framtid är du hjärtligt välkommen till en festlig stund med oss i MiG då HUI Research är frukostvärd och vi korar Årets Marknadsförare, presenterar Årets kommunikatör och säljare 2010. <br />
Underhållning och intressant föreläsning står på agendan.<br />
Årets Marknadsförare 2010 är vald - men hemlig fram till denna arla morgonstund den 30 september. (Förra året var det fotbolssklubben Häcken som kammade hem titeln.)<br />
Årets kommunikatör och säljare 2010 däremot vilar i dina händer, vilka nomineras och vilka namn väljer juryn att kora?<br />
<br />
Kriterierna för Årets kommunikatör och säljare enligt nedan:<br />
<br />
Årets kommunikatör 2010<br />
”Årets kommunikatör har genom sin person och sin gärning skapat interaktivitet genom kommunikation som fått människor att lyssna och agera, åsikter att ändras eller stärkas och saker att hända.<br />
Genom engagemang och handling har hon/han placerat sin organisation i det offentliga rummet och uppnått uppställda mål.”<br />
(Förra året var det Evelina Wahlqvist forskare och kommunicerande i frågor kring kreativitet och kulturnäring, året dess för innan Janne Josefsson som korades till Årets kommunikatör)<br />
<br />
Årets säljare 2010<br />
”Årets säljare är innovativ, kreativ, handlingskraftig och modig, en relationsbyggare som förstått vikten av äkta relationer både inom och utanför den egna organisationen. <br />
Genom stort engagemang har hon/han skaffat sig en god kunskap om kundens affärsidé, målgrupp och omvärld för att på så sätt utvinna oanad kundnytta . <br />
Kontentan av det, är ett väl dokumenterat säljresultat.”<br />
<br />
(Förrå året blev Zuhir Hersi årets säljare och året dess för innan Pelle Johannisson på Liseberg.)<br />
<br />
Kom med förslag redan nu, här eller på fb alternativt i mail till kristina@mig.se.<br />
<br />
Glöm inte heller att blocka hela dagen lång, den 30 september med MiG, Guldfrukost och Konvent Framtid 2011 på Svenska Mässan i Göteborg.<br />
<br />
Härlig sommar <br />
önskar <br />
Kristina Cohn Linde<br />
Vd, Marknadsföreningen i GöteborgKristina Cohn Lindehttp://www.blogger.com/profile/04050275824457901382noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5882657661239278959.post-27057557165357892652011-06-07T15:55:00.000+02:002011-06-07T15:55:07.448+02:00Man, kvinna, ung eller gammal från Göteborg, Stockholm eller Kina. Spelar roll?Vi har alldeles nyligen avslutat Marknadsföringens Dag med fyra superintressanta föreläsare i kombination med en spännande minimässa. <br />
Föreläsarna som talade till temat "Global utblick - lokal insikt - nya affärsmöjligheter" var Jan Eliasson, Mats Lindgren Kairos Future, Olle Victorin F & B samt Gustav Martner på C P + B. <br />
Man behöver inte vara mästare i "finn fem fel" för att förstå vad som var galet här.<br />
Bara män!<br />
Förra årets Marknadsföringens Dag bestod av föreläsare, kvinnor och män alla från Stockholm.<br />
Vad det beträffar geografiskt ursprung måste jag erkänna att jag inte ansträngt mig alls trots att jag fick lite skäll av en arg, göteborgsk socialamedier-strateg.<br />
För mig är det helt ointressant om du kommer från Haparanda, Göteborg eller Shanghai , är kvinna eller man men självklart är det ju så att en mix av olika människor med olika erfarenheter är det allra bästa.<br />
Sorgligt nog så ansträngde jag mig en hel del för att engagera kvinnliga föreläsare utan att lyckas i år till Marknadsföringens Dag. <br />
Sorgligt för att vi över huvud taget ska behöva tänka i dessa banor och sorgligt för att det faktiskt är lättare att attrahera män än kvinnor att föreläsa på denna typ av event. <br />
Snart är det höst. Visst är det härligt?<br />
Mörkare morgnar och kvällar och lite regn och blåst.<br />
DÅ ökar vi tempot och innehållet i MiG´s arrangemangsutbud . <br />
Allt för att ge dig extra lust att lära nytt och skapa möjligheter i det göteborgska nätverket som kan ge resultat långt utanför nuvarande gränser.<br />
Ett exempel på det är Konvent Framtid 2011 på Svenska Mässan den 30 september.<br />
Föreläsare som är klara i dagsläget är Johan Stael von Holstein, Joakim Jardenberg ansedd av många som den främste inom sociala medier, Anna Stenberg f.d HRdirektör på MTG, grundare av Women Executive Search samt Stellan Tengroth författare av boken "Tillväxt till döds". <br />
P.S Jag har ett par ytterligare otroligt inspirerande kvinnliga föreläsare på gång.....D.S<br />
Missa inte denna heldag på Svenska Mässan.<br />
Vill du dessutom ställa ut på minimässan till det facila priset av 4 900:- exkl. moms är du välkommen att kontakta oss på MiG.<br />
Njut av solen och den underbara årstiden!!!<br />
Kristina Cohn Linde<br />
Vd, Marknadsföreningen i GöteborgKristina Cohn Lindehttp://www.blogger.com/profile/04050275824457901382noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5882657661239278959.post-12902083042293224232011-05-14T16:39:00.000+02:002011-05-14T16:39:30.332+02:00iPad, leksak eller nyttoföremål?<div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt;"><br />
</div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt;"><span style="font-family: "HelveticaNeueLT Std Lt", "sans-serif"; font-size: 12pt;">Det ena utesluter inte det andra. Jag är mäkta imponerad över alla användningsområden som inryms i detta lilla mästerverk. Habegäret växer inom mig.</span></div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt;"><span style="font-family: "HelveticaNeueLT Std Lt", "sans-serif"; font-size: 12pt;">Gissa om jag svalde tre gånger när maken precis hemkommen från New York berättar att han tänkt köpa en iPad i födelsedagspresent men trodde att jag hellre ville ha en väska, och valde det. Favoritdesignern till trots visst blev jag både glad och tacksam men en iPad……hrm. Förlåt kära make!</span></div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt;"><span style="font-family: "HelveticaNeueLT Std Lt", "sans-serif"; font-size: 12pt;">I grunden är jag en riktig medienörd, älskar bl.a. papperstidningar av alla dess slag och hyser t.o.m. förkärlek till räckviddssiffror. Men inte enbart som siffror utan i kombination med mer mjuka variabler som vilka människorna är och vad som döljer sig i deras huvud.<br />
Alla vi som kommer att leka/arbeta med en iPad lär få våra lystmäten tillfredställda där t.o.m. annonserna är verkliga och inbjudande och ändar i någon form av handling. Kanske i en webshop.</span></div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt;"><span style="font-family: "HelveticaNeueLT Std Lt", "sans-serif"; font-size: 12pt;">Undrar just hur många minuter gemene man kommer att lägga per tidning i iPaden?<span style="mso-spacerun: yes;"> </span><br />
Det kommer nog vida överstiga gamla genomsnittstider runt 30 minuter som dagstidningar i papper höll.</span></div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt;"><span style="font-family: "HelveticaNeueLT Std Lt", "sans-serif"; font-size: 12pt;">Det måste ju å andra sidan innebära att man äntligen kan ta bra betalt för annonser igen och att prissättningen kan differentieras beroende på hur långt man lockar läsaren in i köpprocessen. </span></div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt;"><span style="font-family: "HelveticaNeueLT Std Lt", "sans-serif"; font-size: 12pt;">Uppdateringarna sker i realtid och helt plötsligt är nyheter verkligen vad ordet säger, nyheter. <br />
Och ger inte annonserna direkt effekt så går det kvickt att ändra erbjudande.</span></div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt;"><br />
</div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt;"><span style="font-family: "HelveticaNeueLT Std Lt", "sans-serif"; font-size: 12pt;">Kan man annat än beundra Apple som är så duktiga. De har lyckats med bedriften att lära oss konsumenter att betala både för innehåll och hårdvara. Vad sedan tidskrifter och tidningar får betala för placering i iPaden vågar jag inte ens spekulera i.</span></div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt;"><br />
</div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt;"><span style="font-family: "HelveticaNeueLT Std Lt", "sans-serif"; font-size: 12pt;">Lyckans den som placerat i ett av världens främsta varumärken, Apple.</span></div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt;"><br />
</div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt;"><span style="font-family: "HelveticaNeueLT Std Lt", "sans-serif"; font-size: 12pt;">Kristina Cohn Linde</span></div><div class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt;"><br />
</div>Kristina Cohn Lindehttp://www.blogger.com/profile/04050275824457901382noreply@blogger.com0