Framtida utmaningar vinner man genom att våga, våga ta risker, våga satsa på nya saker och nya förmågor.
Som den andrastad Göteborg är, bär vi inte den nationella varumärkeshatten vilket ökar möjligheten att agera lite mer frimodigt och lite mer kaxigt. Göteborgsregionen är starkt förknippad med kompetens inom områden som fordonsindustri, kullager, handel & sjöfart, läkemedelsindustri m.m.
Göteborg besitter därmed en fantastisk kunskap inte bara genom FOU, teknologi och produktion utan genom den kunskap vi förvärvat under lång tid om kunden och kundens marknad med varumärkesplattformar, logistik och en massa andra mjuka värden. Det andrahandsvärde den kunskapen betingar är ovärderligt inte minst för marknader som Kina där allt sprungit på i ett rasande tempo. Men Göteborg är så mycket mer.
Vi har kompetenser inom kommunikation, mode, mat och kultur som är på världsnivå. Som exempel kan nämnas Forsman & Bodenfors, den världsberömde byrån Crispin Porter Bogusky, CPB som lagt sitt Europahuvudkontor i Göteborg i samband med köpet av Daddy. Modeindustrin med märken som Nudie, Velour, House of Dagmar, Twist & Tango, KappAhl med bas i Göteborg. Tänk om vi kunde locka ytterligare fler företag att lägga sin bas i Göteborg. Det vore guld värt för Göteborgs utveckling och varumärke men det ställer också höga krav på Göteborg som stad att bo och verka i.
Vi måste nämligen locka och rekrytera ännu fler av eliten till Göteborg och då är det viktigt att bilden av Göteborg står för de förväntningar man har av en modern, kreativ, lättillgänglig och händelserik stad med mångfald. Och tänk om vi dessutom kan bli bäst på att sälja lokal kompetens – globalt, kanske till Kina vad vet jag?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar